اختلال لکنت

اختلال لکنت

اختلال لکنت چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

به شما تلفن بزنیم

همانطور که می‌دانید لکنت زبان مشکلی است که در برخی کودکان و حتی بزرگسالان دیده می‌شود. زبان همواره مهمترین ابزار برای برقراری ارتباط با سایر افراد بوده است. از این‌رو لکنت زبان ممکن است آسیب‌های مختلفی به طور غیر مستقیم برای فرد ایجاد نماید. اختلال لکنت جزء دسته اختلالات گفتاری و شایع‎ترین نوع این دسته از اختلالات است. از دیگر اختلالات گفتاری می‎توان به اختلال زبانی-بیانی، اختلال زبانی-بیانی-دریافتی و اختلال واج شناختی اشاره کرد. در ادامه سعی کردیم اطلاعاتی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند را ارائه کرده‌ایم اما ذکر این نکته مهم است که در صورتی که فرد مورد نظر از اختلال لکنت جدی‌تری برخوردار باشد، بهتر است با مراجعه حضوری به مرکز مشاوره روانشناسی نسب به درمان و یا بهبود آن اقدام شود.

اختلال لکنت چیست؟

اختلال لکنت را سیالی گفتاری می‎نامند. سن طلایی شروع اختلال لکنت را از زمان صحبت کردن تا هفت سالگی باید در نظر گرفت. به ندرت اختلال لکنت بعد از هجده سالگی اتفاق می‎افتد.

انواع اختلال لکنت را بشناسیم

لکنت زبان سه نوع متفاوت دارد که عبارتند از:

  1. اختلال لکنت کلونیک
    در اختلال لکنت کلونیک، شخص هنگام صحبت کردن در ابتدای کلمه و یا حروف دچار مکرر‎گویی می‎شود و کلمه و یا حرف را تکرار می‎کند.
  2. اختلال لکنت تونیک
    شخص هنگام صحبت کردن دچار مکث می‎شود، وقفه می‎کند، به شکلی که گویی تنفس می‎گیرد و بعد کلمه را در حالت پرش‎گونه به بیرون پرت می‎کند.
  3. اختلال لکنت کلوتونیک
    اختلال لکنت کلوتونیک ترکیبی از کلونیک و تونیک است.

شایع بودن اختلال لکنت چگونه است؟

عوامل مختلفی در بروز لکنت زبان نقش دارند که روانشناس پس از بررسی معیارهای مختلف متوجه آن‌ها می‌شود. تشخیص صحیح عامل اصلی بروز اختلال لکنت، کمک شایانی به انتخاب روش درمان و تاثیر بهتر آن دارد. چنانچه به کلینیک روانشناسی مراجعه حضوری دارید سعی کنید همکاری‌های لازم در این خصوص را با روانشناس خود داشته باشید. در ادامه برخی از رایج‌ترین دلایل شیوع لکنت زبان را ملاحظه می‌فرمائید.

ژنتیک

ژنتیک اصلی‎ترین علت اختلال لکنت می‎باشد. پژوهش‎ها نشان داده که میزان شیوع اختلال لکنت در دو‎قلو‎های یک تخمکی به مراتب بیشتر از دو‎قلو‎های دو‎تخمکی یا خواهر و برادر‎های معمولی است.

اضطراب

ژنتیک مانند ظرف خالی است که اضطراب سطح آن را پر می‎کند. اگر فرد تنها آمادگی ژنتیکی را داشته باشد اما اضطراب پایینی را دارا باشد به ندرت دچار اختلال لکنت می‎شود. اضطراب بالا احتمال اختلال لکنت را افزایش می‎دهد.

درمان اختلال لکنت

روانشناس با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند اختلال لکنت را درمان کند و یا بهبود ببخشد. دقت کنید که اراده فرد مبتلا به لکنت زبان هر چقدر بیشتر باشد نتیجه بهتری نیز حاصل خواهد شد. پس در کنار روش‌هایی که ذکر می‌کنیم همواره به یاد داشته باشید که مشکل لکنت زبان حل شدنی بوده و تلاش فرد از یک سو و کمک روانشناس از سوی دیگر، بسیار کارآمد و موثر خواهد بود. پس نگران نباشید.

گفتار‎درمانی

گفتار‎درمانی از اصلی‎ترین درمان‎های اختلال لکنت است. در گفتار‎درمانی متخصص تلاش می‎کند فرد دارای اختلال لکنت بازخورد گفتارش را متوجه شود و بر روی کلماتی که دارای لکنت است کار می‎کند.

کاهش اضطراب

کاهش اضطراب از طریق درمان دارویی و روانشناختی صورت می‎گیرد. با کاهش اضطراب قدرت تمرکز فرد بالاتر می‌رود لذا توانایی بیشتری در کنترل و اصلاح پیدا می‌کند. باید هر آنچه که باعث افزایش اضطراب در فرد دارای لکنت زبان می‌شود را کشف و جلوی آن را گرفت. گاهی شنیدن یک موسیقی خاص، قرار گرفتن در محیطی خاص، رخداد و یا هر اتفاق دیگری ممکن است موجب بروز حس اضطراب در فرد شود. با بازنگری در سبک زندگی و کشف صحیح چنین عواملی می‌توان به راه حل مناسبی دست یافت.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی یکی از شاخه‎های درمان روانشناختی است که متخصص هیپنو‎درمانگر با استفاده از تکنیک‎های مختلف هیپنوتراپی تلاش در جهت کاهش اضطراب و بهره‎وری بیشتر ذهن از کلمات دارد. بدیهی است که این روش نیازمند مراجعه حضوری به کلینیک روانشناسی می‌باشد.

نکات مهمی که در مواجهه با فرد دارای اختلال لکنت باید بدانیم

  • یک فرد دارای اختلال لکنت را مجبور به گفتگو نکنید.
  • هرگز کلمات گفتگوی یک فرد دارای اختلال لکنت را کامل نکنید و یا حدس نزنید.
  • یک فرد دارای اختلال لکنت را از گفتگو حذف نکنید (ویژه مربیان کودک و یا معلم‎ها).
  • افراد لکنتی معمولاً از کلماتی که باعث لکنت آن‎ها می‎شوند اطلاع دارند و تلاش می‎کنند که کلمات جایگزینی در ذهنشان پیدا کنند اما به تدریج کلمات جایگزین نیز دارای لکنت می‎شود.
حمید شمسه بازدید: 1269 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: