مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج

از مشاوره پیش از ازدواج برای داشتن ازدواج سالم بهره ببرید

به شما تلفن بزنیم

این سؤال برای بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند مطرح می‌شود که آیا مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند مفید باشد یا خیر؟ و آیا می‌تواند در تصمیم‌گیری عقلانی به ما کمک کند و از هیجانات قبل از رابطه رهایی انجام شود و شخص را به یک انتخاب معقول‌تر سوق دهد؟ در این متن تلاش شده تا جوابی برای این سؤالات بیاوریم.

1- رابطه عاطفی و مشاوره پیش از ازدواج

معمولاً در روابط عاطفی که قبل از ازدواج شکل می‌گیرند، در صورت تداوم (به‌طور معمول بعد از شش ماه)، افراد تا حدی در مورد رابطه شناختی نسبی بدست می‌آورند. با خلق و خو و خصوصیات شخصیتی همدیگر آشنا می‌شوند. همدیگر را در موقعیت‌های اجتماعی متعدد مورد ارزیابی قرار می‌دهند، در‌نتیجه می‌توان مطرح کرد که با یک شناخت حداقلی از همدیگر تصمیم به ادامه‌ی رابطه و یا حتی ازدواج می‌گیرند.

آیا این افراد نیز نیاز به گرفتن مشاوره پیش از ازدواج دارند یا خیر؟ باید مطرح کرد که صد‌در‌صد نیاز دارند. چرا‌که زمانی که فرد وارد یک رابطه عاطفی و یا عاشقانه می‌شود هورمونی در فرد ترشح می‌شود به اسم استیل کولین، این هورمون را به نام هورمون عشق می‌شناسیم. روندی که هورمون عشق یا همان استیل کولین انجام می‌دهد این است که در فرد واکنش‌های فیزیولوژیکی و رفتاری ایجاد می‌کند، مانند زمانی که با هم دیدار دارند، تپش قلب می‌گیرند و یا تا دیر‌وقت بیدارند و صبح‌ها با انرژی از خواب بلند می‌شوند. همواره دوست دارند که با یکدیگر صحبت کنند. این هورمون باعث می‌شود که افراد دید گزینشی نسبت به طرف مقابل داشته باشند. دید گزینشی به این معناست که نکات مثبت طرف مقابل را می‌بینند و نکات منفی رفتاری و شخصیتی فرد مورد نظر را متوجه نمی‌شوند. از آنجایی‌که هورمون عشق یا همان استیل کولین تا شش ماه بعد از ازدواج بیشتر ترشح نمی‌شود، بعد از آن بسیاری از مسائل منفی رفتاری و شخصیتی طرف مقابل به‌اصطلاح رو و عیان می‌شود و آن‌وقت است که فرد تصور می‌کند همسرش عوض شده و دیگر آن شخصی که این‌قدر عاشقانه دوستش داشت نیست و این آغازی است برای اختلافات بیشتر.

کاری که مشاوره پیش از ازدواج انجام می‌دهد، فاصله گرفتن از هیجانات رابطه عاطفی و ایجاد یک دید منطقی‌تر نسبت به ازدواج و فرد مقابل است تا ضریب اشتباهات کمتر و کمرنگ‌تر شود.

2- ازدواج سنتی و مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج سنتی بدین معناست که فرد بدون این‌که وارد رابطه عاطفی قبل از ازدواج شود خواستگاری می‌کند. یکی از معایب این شیوه از ازدواج، عدم آگاهی از خلق‌ و‌ خو و طرز رفتار فرد مقابل می‌باشد. مشاوره پیش از ازدواج راهی است که به فرد این کمک‌رسانی را می‌کند تا بر‌اساس دانش مشاور یا روانشناس تحلیل بهتری نسبت به شخصیت فرد مقابل، نوع رفتار، همگونی شخصیتی با یکدیگر و شرایط خانوادگی و اجتماعی او پیدا کند.

3- تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج

معمولاً تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج سه الی پنج جلسه می‌باشد که در این جلسات مشاور با توجه به دانش خود و کمک‌گیری از تست‌های شخصیت، اهدافی را برای مراجعین در نظر می‌گیرد تا با تصمیم‌گیری بهتر پیش روند.

4- روند جلسات مشاوره پیش از ازدواج

معمولاً جلسه اول مشاوره پیش از ازدواج جلسه معارفه است، نحوه آشنایی طرفین، ویژگی‌های فردی مانند سن، تحصیلات، شغل، خانواده، مدت زمان رابطه، تنش‌هایی که حین رابطه اتفاق می‌افتد و نحوه چگونگی حل تنش‌ها. سپس معرفی برای تست‌های روانشناسی که بسته به فرد می‌تواند متفاوت باشد.

بیان انتظارات و خواسته‌ها از یکدیگر در زندگی زناشویی یکی از ارکان مهم مباحث جلسات مشاوره پیش از ازدواج می‌باشد. این انتظارات و خواسته‌ها مبنی بر زندگی فردی، مسائل مالی و اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی موضوعاتی مانند خرید و یا نوع مشارکت اقتصادی می‌باشد.

5- معرفی تست‌های مشاوره پیش از ازدواج

برای مشاوره پیش از ازدواج، بسته به افراد، تست‌های متفاوتی گرفته می‌شود، اما می‌توان عمده‌ترین تست‌هایی که مطرح هستند را این سه تست نامید: تست شخصیت نئو، تست MMPI و تست عشق استنبرگ.

5-1 تست شخصیت نئو

یکی از غالب‌ترین تست‌هایی است که برای مشاوره پیش از ازدواج گرفته می‌شود. این تست که از دو فرم کوتاه و بلند برخوردار است پنج عامل روان‌نژندی (اضطراب، افسردگی، خشم و ...)، مقیاس درون‌گرایی و برون‌گرایی، مقیاس انعطاف‌پذیری، مقیاس دلپذیر بودن (عزت نفس) و مقیاس با‌وجدان بودن را بررسی می‌کند.

روانشناس با بررسی و تحلیل تست هر دو متقاضی مشاوره پیش از ازدواج، درصد میزان موفق بودن یا نبودن ازدواج احتمالی را بررسی می‌کند.

5-2 تست MMPI

در‌صورتی‌که روانشناس احتمال یک اختلال یا آسیب را در هر یک از طرفین متقاضی مشاوره پیش از ازدواج بدهد، معمولاً از تست شخصیت MMPI استفاده می‌کند. این تست معمولاً با فرم‌های کوتاه و بلند استفاده می‌شود و معمولاً روشی است برای کمک گرفتن در تشخیص درست اختلالات و یا آسیب‌های روانشناختی در فرد.

5-3 تست عشق استنبرگ

زندگی زناشویی موفق از سه رکن تشکیل شده است، رکن اول صمیمیت، رکن دوم شور و اشتیاق نسبت به طرف مقابل و رکن سوم تعهد. در‌صورتی‌که هر سه رکن در یک رابطه وجود داشته باشد، آن‌وقت می‌توان گفت که رابطه از نوع عشق کامل است.

روانشناس در صورت نیاز گاهاً از تست عشق استنبرگ برای متقاضیان مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کند تا میزان صمیمیت، میل و کشش جنسی و تعهد در رابطه برای هر یک از طرفین مشخص شود.

6- نکات مهم در مشاوره پیش از ازدواج

6-1 ملاک سن

یکی از ملاک‌هایی که در مشاوره پیش از ازدواج اهمیت دارد ملاک سن است. تفاوت سنی ایده‌آل در ازدواج بین سه تا هفت سال است که در آن مرد بزرگتر از زن است. البته با توجه به اهمیت سن باید در نظر گرفت که اگر ملاک‌های قبلی ایده‌آل یا خوب باشد، ملاک سن اهمیتش را در بعضی از موارد خاص از دست خواهد داد، مانند تفاوت سن کمتر و یا بزرگتر بودن زن در رابطه، البته نه با فاصله زمانی زیاد.

6-2 ملاک تحصیلات

یکی از نکات مهم در مشاوره پیش از ازدواج، ملاک تحصیلات است. پژوهش‌ها بیانگر این مسأله است که شباهت تحصیلاتی، میزان موفقیت در ازدواج را بالاتر می‌برد و همبستگی مثبت دارد.

6-3 ملاک اجتماعی و فرهنگی خانواده

یکی از با‌ اهمیت‌ترین ملاک‌ها در انتخاب همسر در شروع زندگی مشترک وضعیت اجتماعی و فرهنگی خانواده‌ها است. هر‌چقدر شباهت فرهنگی و اجتماعی بیشتر باشد، احتمال موفقیت در زندگی زناشویی بالاتر می‌رود.

6-4 ملاک اقتصادی خانواده

می‌توان اذعان داشت که هر‌چقدر توازن اقتصادی دو خانوار بیشتر به همدیگر شباهت داشته باشد، احتمال موفقیت در زندگی زناشویی را بیشتر می‌کند.

7- آیا ازدواج امری قابل پیش‌بینی است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت بلی، ازدواج امری قابل‌پیش‌بینی است. چرا‌که در رابطه پیش از ازدواج نشانه‌هایی وجود دارد که اگر فرد آگاه باشد و یا از متخصص روانشناس برای مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرد، کاملاً زندگی زناشویی قابل پیش‌بینی و مشخص است.

8- مرکز مشاوره مهرپندار

چرا باید مرکز مشاوره مهرپندار را برای مشاوره پیش از ازدواج انتخاب کرد؟ زیرا متخصصین روانشناس و روانسنج که همگی دارای پروانه فعالیت از سازمان‌های ذیربط می‌باشند، در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند. روانشناسان مرکز مشاوره مهرپندار همگی دارای تجربه کافی در زمینه خانواده، مشاوره پیش از ازدواج و پس از ازدواج هستند و این اطمینانی در جهت سپری کردن این مسیر به مراجعین محترم می‌دهد.

 

حمید شمسه بازدید: 1105 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: