مدیریت خشم - بخش اول

مدیریت خشم - بخش اول

چگونه با تکنیک شمارش معکوس خشم خود را کنترل کنیم؟

به شما تلفن بزنیم

همه ما در مورد رازهای مهارت‌های زندگی آشنایی داریم، مهارت‌های زندگی ده مورد است که باید از دوران کودکی یاد بگیریم و به فرزندان خود بیآموزیم.  آموزش‌های اولیه پیرامون موضوع مهارت‌های مدیریت خشم بسیار گسترده می‌باشد اما ما می‌خواهیم در هر شماره از مقاله به یک تکنیک از سری تکنیک‌های مدیریت خشم بپردازیم:

نکته مهم و قابل تأمل این هست که تکنیک‌های مدیریت خشم به دو دسته تکنیک‌های کوتاه مدت (فوری)، تکنیک‌های بلند مدت تقسیم می‌گردند. تکنیک‌های فوری و کوتاه مدت زمانی است که باید در لحظه تصمیم بگیریم و آن را عملی کنیم تا بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم، اما تکنیک‌های کوتاه بلند مدت، نیاز به زمان دارد که ما کم کم یاد بگیریم که خشم خود را مدیریت نماییم.

تکنیک شماره معکوس:

تکنیک شمارش معکوس یک تکنیک فوری و کوتاه مدت است که برای اینکه بتوانید در لحظه خشم خود را مدیریت کنید باید از آن استفاده نمایید. همه ما در طول روز و یا هفته، طی جلسات روزمره و یا جر و بحث‌هایی در محیط بیرون، حین رانندگی و یا با راننده تاکسی یا آژانس  و یا در ترافیک یا درگیری با مدیر خود و یا نیروهای زیر مجموعه خود را می‌گذرانیم، اما به راستی چگونه می‌توانیم تصمیم درست بگیریم و اشتباه نکنیم؟

تکنیک شماره معکوس راه حلی بسیار ساده است تا بصورت موقتی ذهن خود را درگیر کنید تا تصمیم اشتباهی نگیریم و یا حرفی نزنیم که دیگران را آزرده خاطر کنیم و یا منجر به داشتن تبعات برای ما باشد. شما می‌توانید برای درگیر کردن ذهن خود  بصورت زیر عمل کنید:

  • شمارش ساده کنید (مثلاً از یک عدد شروع کنید و یکی یکی بشمارید، هزار و یک، هزار و دو و . . .) (سطح ساده)
  • شمارش ضریب‌دار انجام دهید (مثلاً اعداد فرد را بشمارید) (سطح ساده)
  • اعداد را بصورت معکوس شمارش کنید (مثلاً از 100 شروع کنید و برعکس بشمارید) (سطح متوسط)
  • گاهی اعداد معکوس و مضرب‌دار را باید  بشمارید (مثلاً از 100 سه تا سه تا کم کنید و یا ...) (سطح پیچیده)

پیشنهاد می‌گردد درصورتی که به هر دلیلی زیاد عصبانی هستید از سطوح پیچیده‌تر استفاده کنید.

ادامه دارد . . .

دکتر محمد طالبی، روانشناس بالینی بازدید: 1244 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: