مدیریت خشم - بخش دوم

مدیریت خشم - بخش دوم

چگونه با تکنیک آرام‌سازی جسم (تنفس دیافراگمی) خشم خود را کنترل کنیم؟

به شما تلفن بزنیم

درشماره قبلی پیرامون مهارت های زندگی و همچنین مدیریت هیجانات کمی صحبت کردیم و گفتیم که مدیریت خشم بخشی از مهارت های زندگی می باشد که می توانیم با آن احساس خوبی در طول زندگی داشته باشیم و همچنین گفتیم که ضروری است همه ما مهارت های زندگی را به فرزندان خود یاد دهی و در صورتی که این مهارت ها را یاد نگرفته ایم هرچه زودتر به دنبال یادگیری آن باشیم .

و در نهایت مجددا می گوییم  که تکنیک های مدیریت خشم به دو دسته تکنیک های کوتاه مدت  ( فوری )  ، تکنیک های بلند مدت تقسیم میگردد.

تکنیک های فوری و کوتاه مدت زمانی است که باید در لحظه تصمیم بگیریم و آن را عملی کنیم تا بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم ، اما تکنیک های کوتاه بلند مدت ، نیاز به زمان دارد که ما کم کم یاد بگیریم که خشم خود  را مدیریت نماییم .

تکنیک این قسمت از تکنیک های کوتاه مدت است .

تکنیک آرام سازی جسم ( تنفس دیافراگمی ):

تکنیک تنفس دیافراگمی یا تنفس عمیق  به این صورت  می باشد که تمرکز بر روی نفس کشیدن عمیق ، حبس کردن نفس ها و آزاد ساری یا بازدم  می باشد . بین سه تا ده دقیقه این کار زمان شما را خواهد گرفت اما نتایج قابل توجهی دارد .

این تکنیک بصورت  سه ثانیه و پنج ثانیه شناخته شده است که هر فرد با توجه به شرایط و موقعیت و همچنین ویژگی های جسمانی می تواند از آن استفاده نماید و بصورت زیر صورت می گیرد :

  • تنفس عمیق ( سه  یا پنج ثانیه ) ، تاکید بر آن می باشد حتما از طریق بینی نفس عمیق بکشید .
  • حبس و نگه داشتن نفس ( سه یا پنج ثانیه )  ، نفس خود را حبس کنید طوری که شکم و دیافراگم شما پر از اکسیژن گردد .
  • بازدم از دهان ( سه  یا پنج ثانیه ) ، بعد از سه ثانیه خیلی آرام آرام از دهان اکسیژن  و هوا را بیرون دهید .

با توجه به مقدار زمانی که شما دارید ، این کار را ده بار تا سی بار می توانید انجام دهید . ( در حداکثر زمان ممکن ، این کار بیشتر از ده دقیقه زمان شما را نخواهد گرفت ).

این تکنیک به 3*3*3  یا 5*5*5 معروف می باشد .

 مطالعات نشان می دهد بین میزان حجم ریه افراد با میزان پرخاشگری و عصبانیت رابطه معناداری وجود دارد ، هرچه اکسیژن خالص تر و بیشتری در ریه ها باشد پرخاشگری و عصبانیت کمتر خواهد بود ، برای همین است که افرادی که ورزش مداوم انجام می دهند و سلامت جسمانی و ریوی دارند ، معمولا سالم تر ، خوش اخلاق تر و صبورتر  هستند .

ادامه دارد  . .

دکتر محمد طالبی، روانشناس بالینی بازدید: 1022 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: