اصلاح و ترمیم روابط زوجین

اصلاح و ترمیم روابط زوجین

بحران در روابط زناشویی به هر نحوی اتفاق می‎افتد

به شما تلفن بزنیم

ازدواج یکی از اصلی‌ترین و کامل‌ترین نوع روابط و از والاترین رسم‌های اجتماعی، برای ارضاء  بسیاری از نیازهای هیجانی و عاطفی و امنیت روانی جوامع انسانی از دوران کهن بوده است. و به همین علت دارای ظرافت‌ها، پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاصی می‌باشد.
ازدواج دارای اهداف مختلفی می‌باشد، که از جمله‌ی این اهداف می‌توان به حفظ و مراقبت از خانواده‌، ایجاد محیطی پویا و سازنده برای شکل‌گیری روابط حمایت‌کننده و ارتباطات بین‌فردی صمیمی و شاداب برای رسیدن به خوشبختی و ایجاد حس رضایت و تکامل‌، نام برد.
غنی‌سازی روابط زوجین و بهبود کیفیت محیط خانواده، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای دستیابی به سلامت و بهداشت روان می‌باشد. افراد سالم و پویا زمانی وارد اجتماع می‌شوند که در محیط یک خانواده‌ی سالم پرورش یافته باشند و یک خانواده‌ی ناسالم می‌تواند با پرورش افرادی ناسالم، باعث بروز مسائل ناراحت‌کننده‌ای در جامعه شود و مشکلات فراوانی را برای جامعه ایجاد کند.
بر این اساس ازدواج‌هایی هستند که در آن احساس خرسندی و رضایت وجود ندارد، و به عبارتی ازدواج‌های ناموفقی هستند، که عوارض ناخواسته‌ای در فرزندپروری، سردی روابط، آسیب‌پذیری بیشتر در برابر معضلات اجتماعی، خیانت و ... به همراه خواهد داشت.
بحران در روابط زناشوئی به هر نحوی اتفاق می‌افتد و اینکه چگونه زن و شوهر این بحران را طی کنند، بسیار مهم می‌باشد. اینکه مدیریت هیجان داشته باشند و آموزش‌های لازم را در مهارت‌های زناشویی و روابط بین فردی را دیده باشند، نقش بسزایی در اصلاح و ترمیم روابط زوجین دارد. ایجاد محیطی که بتوانند در آرامش با یکدیگر گفتگو کنند و به تبادل نظر بپردازند تا از نیاز‌ها و خواسته‌های یکدیگر آگاهی کسب‌ کنند نیز از جمله مواردی است که میتواند در اصلاح و ترمیم روابط زناشوئی موثر باشد.در واقع روابط زناشوئی بر اساس ارضای همه‌ی نیازهای زن و مرد شکل می‌گیرد و به همین دلیل شایع‌ترین معضلی که باعث می‌شود زوجین احتیاج به ترمیم و اصلاح روابط خود داشته باشند، عدم ارتباط صحیح با توجه به نیازهای یکدیگر می‌باشد. البته ازدواج‌هایی هم هستند که در آنها بحران‌های خاصی اتفاق نمی‌افتد و در آن زن و مرد زندگی آرامی را سپری می‌کنند، ولی زندگی که دچار روزمرگی شده است و در آن پیشرفت و پویایی وجود ندارد و احساس رضایت درونی شکل نمی‌گیرد. اصلاح و ترمیم روابط زوجین صرفا برای مواردی که در آن اختلافات شدید بروز می‌کند نیست، بلکه برای ارتقای کیفیت و ایجاد احساس رضایت درونی در زن و مرد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پذیرش این نکته که ازدواج بر اساس رابطه‌ای مسئولانه و متعهدانه شکل می‌گیرد و هر دوطرف نسبت به یکدیگر متعهد و مسئول هستند، سنگ زیربنایی و اصلی خانواده‌ی سالم و موفق است. الگوهای مناسب ارتباط موثر، توانایی حل مسئله، مدیریت خشم، ایجاد صمیمیت، مسائل و مهارت های جنسی، فرزندپروری، همیاری و مشارکت سازنده، درک نیازهای یکدیگر، ... از جمله مواردی هستند که در اصلاح و ترمیم روابط زوجین باید مورد بررسی و آموزش مهارت‌های لازم قرار گیرند، تا زن و شوهر بتوانند محتوای هر پیامی را درک کرده و نیاز‌های یکدیگر را بشناسند و پاسخ مناسب به یکدیگر بدهند و در راستای ارضای آنها تلاش کنند. در این شرایط است که اعتماد به نفس آنها بالا می‌رود، قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری منطقی در آنها بیشتر شود و تحت تاثیر این شرایط، محیط خانواده سالم می‌شود و ریشه‌ی مشکلات حل می‌شود.

 

ابوالفضل حفیظی کاشانی بازدید: 911 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: