اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی به معنای اضطراب شدید هنگام جدا شدن و یا تصور جدا شدن از افراد، والدین، وسایل مورد علاقه و خانه است

به شما تلفن بزنیم

تشخیص اختلال اضطراب جدایی:

برای تشخیص اختلال اضطراب جدایی در کودکان حدأقل چهار هفته باید علائم اضطرابی وجود داشته باشد و در بزرگسالان حداقل شش ماه.
علائم هنگام جدا شدن و یا تصور جدا شدن در افراد به وجود می‎آید و شامل علائم اضطرابی جسمانی مانند سردرد، دل درد، حالت تهوع و علائم اضطرابی افکاری مانند ترس از دزدیده شدن، ترس از رها شدن و ترس از گم شدن است.

علت اختلال اضطراب جدایی:

ژنتیک:

ژنتیک در پیدایش اختلال اضطراب جدایی تأثیرگذار است. پژوهش‎ها نشان داده است که میزان شیوع اختلال اضطراب جدایی در دوقلوهای یک تخمکی به مراتب بیشتر از دوقلو‎های دوتخمکی و خواهر و برادران معمولی است.

الگوهای دلبستگی نا‎ایمن:

دلبستگی به معنای این است که شخص در کنار دیگران احساس خوشایندی دارد ولی در غیاب آن‎ها هم می‎تواند زندگی کند. غالب افرادی که اختلال اضطراب جدایی دارند، با الگوی دلبستگی ناایمن بزرگ شده‎اند.
سه نوع الگوی دلبستگی وجود دارد: ایمن، ناایمن اجتنابی و ناایمن دو‎سوگرا. که دو الگوی دلبستگی آخر در به وجود آمدن اختلال اضطراب جدایی تأثیر‎گذارند.

رفتارهای وسواس گونه والدین:

رفتار‎های وسواس گونه والدین مانند توصیه به بیش از حد مراقب بودن و یا القاء به کودک که در نبود والد خطری در پیش است، طرحواره ترس از آسیب را در کودک به وجود می‎آورد.
این طرحواره منجر به شکل گیری این فکر می‎شود که در صورت نبود والد دنیا جای خطرناکی است.

جدایی از کودک:

در صورتی که کودک تجربه جدایی در سنین حساس رشد را داشته باشد، ممکن است اختلال اضطراب جدایی را تجربه کند.
در صورتی که شخص دارای اختلال اضطراب جدایی باشد، چه کودک چه بزرگسال، نیازمند کمک گرفتن از یک متخصص می‎باشد.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی مهرپندار با داشتن کادری مجرب شامل روانپزشک، روانشناس و بازی درمانگر به صورت تخصصی به افراد دارای اختلال اضطراب جدایی کمک می‎کند.

حمید شمسه بازدید: 1210 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: