انواع طرحواره‎های ناکارآمد:

انواع طرحواره‎های ناکارآمد:

شکل‎گیری طرحواره‎های کارآمد یا ناکارآمد بستگی به ارضای نیاز‎های اساسی کودکان دارد

به شما تلفن بزنیم

همان طور که قبلاً اشاره شد «بک» مفهوم طرحواره را در شناخت درمانی مطرح کرد که بر مفهوم طرحواره‎ی «پیاژه» صحه گذاشت. پیاژه طرحواره را "ساختار‎های شناختی" نامید. بک این تعریف را کامل‎تر کرد و تعریف خود را ارائه داد. "طرحواره ساختاری است برای غربال‎گری، کد‎گذاری و ارزیابی محرک‎های بیرونی. طرحواره‎ها به افراد این امکان را می‎دهند تا تجارب محیطی را به شیوه‎ای معنا‎دار تفسیر کنند".
به عبارت بهتر طرحواره‎ها ساختار‎ یا چارچوب‎هایی هستند که در سال‎های اولیه زندگی بر اساس تجربیات کودک و اطرافیان او شکل می‎گیرند و تا پایان عمر نیز با فرد همراهند.

طرحواره‎ها ممکن است مثبت و کارآمد یا ناکارآمد و منفی باشند. از آن‎جا که طرحواره‎های ناسازگار اولیه بر اثر عدم ارضا یا ارضا بیش از حد نیاز‎های اساسی فرد در دوران کودکی به وجود می‎آیند، در این جا به بررسی نیاز‎های اساسی فرد می‎پردازیم.
شکل‎گیری طرحواره‎های کارآمد یا ناکارآمد بستگی به إرضای نیاز‎های اساسی کودکان دارد. در صورت إرضای درست یا نادرست نیاز‎های اساسی، کودکان درباره خود، والدین، دیگر بزرگسالان و به طور کل دنیای پیرامون، تصویری مثبت یا منفی می‎سازند. انسان‎ها پنج نیاز اساسی دارند که عبارتند از:
1. دلبستگی إیمن به دیگران (نیاز به امنیت، ثبات، محبت و پذیرش)
2. نیاز به خود‎گردانی، کفایت و حس هویت
3. نیاز به آزادی و ابراز نیاز‎ها و هیجان‎ها
4. نیاز به خود‎انگیختگی
5. نیاز به خویشتن‎داری و إعمال محدودیت‎های واقع‎بینانه

این نیاز‎ها در همه انسان‎ها وجود دارند، اما ممکن است شدت آن‎ها در برخی افراد بیشتر باشد.
تجارب آسیب‎زای دوران کودکی، شیوه‎های فرزند‎پروری و تأثیرات والدین و همین طور سرشت یا ژنتیک هر فرد دست به دست هم می‎دهند و باعث شکل‎گیری طرحواره‎های ناکارآمد می‎شوند.

حمید حقیقت بازدید: 1182 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: