رازهای خشم

رازهای خشم

چگونه خشمگین می شوم؟

به شما تلفن بزنیم


میزان آسیب یا خطر:

هر گاه فرد با أعمالی از سوی دیگران مواجه شود که آسیب زننده و مزاحم اهداف و خواسته‎های فرد باشد و جبران آن آسان نباشد به احتمال زیاد خشمگین می‎شود.

علت آسیب یا خطر:

اگر افراد در معرض آسیب‎های عمدی افراد دیگر که قابل پیشگیری هم بوده، قرار گیرند به احتمال زیاد خشمگین می‎شوند.

آسیب یا خطر غیر‎منتظره:

در صورتی که آسیب یا خطر غیر‎منتظره پیش بیاید، افراد بیشتر خشمگین می‎شوند.

آسیب ناشی از أعمال خود یا دیگران:

زمانی که آسیب ناشی از أعمال دیگران است در مقایسه با زمانی که آسیب ناشی از أعمال خود فرد است، احتمال زیادی وجود دارد که فرد با خشم واکنش نشان دهد.

چرا افراد خشمگین می‎شوند؟

بیشترین دلیلی که برای خشمگین شدن گزارش شده است، نشان دادن اقتدار و استقلال خویشتن است. تقویت رابطه با فرد خشم برانگیز و آزار دهنده و تحت فشار قرار دادن آن فرد برای تغییر رفتار خود، به ترتیب دومین و سومین علت شایع هستند. همچنین انتقام گرفتن و تخلیه نیرو به عنوان دلایل دیگر خشم هستند.

واکنش دیگران نسبت به خشم چیست؟

معمولاً خشم افراد با واکنش‎های منفی از جانب دیگران مواجه می‎شود. بیشتر این واکنش‎ها عبارتند از: بی تفاوتی یا عدم نگرانی، دفاع، عذرخواهی یا دیگر علائم پشیمانی، خشم یا خصومت، انکار مسئولیت، احساس ناراحتی، تعجب، طرد شدگی، شوخی و بی خیالی یا سکوت. واضح است که این واکنش‎ها در برابر خشم عمدتاً به نفع فرد خشمگین نیست.

واکنش فرد خشمگین نسبت به خشم خود چیست؟

بعد از شناخت این مسأله که دیگران به ابراز خشم واکنش منفی نشان می‎دهند، تعجبی ندارد که بدانید غالب افراد ابراز خشم خود را حالتی ناخوشایند می‎دانند. بیشترین واکنش افراد به ابراز خشم خود عبارتند از: احساس تحریک پذیری، خصومت، عصبانیت، افسردگی، ناراحتی و غمگینی، احساس شرمندگی و گناه، احساس آرامش، رضایت و خشنودی، احساس خوشحالی، سرحالی، احساس پیروزمندی، اعتماد و تسلط.

 

 

ابولفضل حفیظی بازدید: 941 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: