ارتباط ثروت و شادی

ارتباط ثروت و شادی

راز شاد بودن چیست؟

به شما تلفن بزنیم

آیا مردم کشور‎های ثروتمند از مردم کشور‎های غیر ثروتمند شادتر هستند؟

مطالعات نشان می‎دهد بین ثروت و رضایتمندی همبستگی مثبتی وجود دارد، ولی همین مطالعات نشان می‎دهد مردم کشور‎های فقیرتر مانند ایرلند از مردم کشورهای غنی‎تر نظیر آلمان از شادی بیشتری برخوردارند.
در داخل یک کشور نیز می‎توان این گونه سؤال کرد که آیا افراد ثروتمند از افراد غیر ثروتمند شادترند؟
داشتن سرپناه، غذا و امنیت از پایه‎های اصلی شادی به شمار می‎روند، ولی زمانی که افراد از این امکانات اولیه برخوردار باشند و ضروریات زندگی خود را تأمین کرده باشند، دیگر ثروت نقش اساسی ندارد.

ثروت و سلامتی

ثروت مانند سلامت است. فقدان آن بدبختی و نا‎شادی به بار می‎آورد ولی هیچ گونه مانعی برای خوشبختی به همراه ندارد. حتی اگر آمار افسردگی و خودکشی را در نقطه مقابل ابراز شادی ارزیابی کنیم، خواهیم دید میزان افسردگی و خودکشی به مراتب بیشتر از گذشته شده است.
کشوری مانند هندوستان با درصد بالای فقر مردمانش، جزو شادترین کشور‎ها می‎باشد و این نشان می‎دهد که در شاد بودن افراد، نوع نگاه هر جامعه به زندگی بسیار مؤثرتر از عوامل دیگری مانند ثروت است.

ثروت و احساس رضایتمندی

ثروت می‎تواند در ایجاد شادی و امکانات شاد بودن تأثیر قابل توجهی داشته باشد، ولی نکته اصلی در شادی، احساس رضایتمندی حاصل از شادی است که ثروت تأثیر کمتری در آن دارد. چه بسا افراد ثروتمندی وجود دارند که تفریحات و مسافرت و امکانات رفاهی فراوانی دارند ولی احساس رضایتمندی که ناشی از شادی عمیق است در آن‎ها وجود ندارد.
برخی از محققان معتقدند که ثروت شادی را تضمین نمی‎کند، بلکه فرصتی را برای فعالیت‎های لذت بخش، آموزش و بهداشت بهتر فراهم می‎کند و بدین ترتیب می‎تواند در ایجاد شادمانی مؤثر باشد.
ثروت و برخورداری از امکانات مادی یکی از واسطه‎های اثرگذار برروی شادی می‎باشد. اما نباید این موضوع را از نظر دور داشت که ثروت مادی نیز مانند سایر موضوعات اعتباری دارای نسبتی از تأثیر می‎باشد. بدان معنا که شرایط و فضایی که فرد در آن زندگی می‎کند تأثیر قابل توجه تری نسبت به ثروت و مادیات دارد.

 

حمید حقیقت بازدید: 1001 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: