نوازش منفی

نوازش منفی

نوازش منفی شامل هر‎گونه ضربه، تلنگر و یا محرک کلامی و غیر‎کلامی است

به شما تلفن بزنیم

نوازش منفی شامل هر‎گونه ضربه، تلنگر و یا محرک کلامی و غیر‎کلامی است که بتواند در فرد یا افراد مقابلتان احساس ناخوشایند به وجود بیاورد و این پیام را به فرد بدهد که تو آدم خوبی نیستی. هر جمله، عمل، رفتار و پیامی که فرد را تحقیر، رد و طرد کند و زخمی بر ذهن و روح او باشد، جزء نوازش‎های منفی قرار دارد.
گاهی ما نوازش می‎کنیم، اما نوازش منفی! انگار دوست نداریم از کسی تعریف کنیم و اگر هم تعریف کنیم، کلاممان باید همراه با کنایه باشد و خراش و زخم ایجاد کند و گاهاً توهین‎آمیز باشد. حتی سکوت مطلق می‎کنیم که این هم به نوعی باعث نوازش منفی در طرف مقابل‎مان می‎شود.
هر شخص با توجه به تیپ شخصیتی خود از یک دسته نوازش‎های منفی خاص خودش بهره می‎برد. مثلاً یک فرد، زمانی که حرف می‎زند طرف مقابل را می‎سوزاند، می‎چزاند و نابود می‎کند! درجات گوناگون نوازش‎های منفی، از صفر تا صد را شامل می‎شود که نوازش‎های منفی 60% به بالا اساساً تخریبگر، انگیزه کور‎کن و ناامید‎کننده است و احساس رد‎شدگی، تأیید‎نشدگی و طرد‎شدگی عمیقی را به وجود می‎آورد.
در روابط زناشویی وقتی مرد یا زن، هر روز و هر شب یکدیگر را نوازش منفی می‎دهند، پس از مدتی دیگر انگیزه‎ای برای ادامه زندگی ندارند. جالب است که بدانید کیفیت یک رابطه را همین نوازش‎های منفی و مثبت تعیین می‎کند.
به خود دقت کنید، شما چطور هستید؟
آیا زمانی که عصبانی می‎شوید به این حالات خود آگاه هستید؟ می‎دانید که در این موقعیت‎ها از چه نوازش‎های منفی‎ای استفاده می‎کنید؟ می‎دانید که این نوازش‎ها چه تأثیر مخربی روی طرف مقابلتان دارد؟ آیا تا‎به‎حال برای حذف این دسته از نوازش‎ها تلاشی کرده‎اید؟
البته دانستن این نکته خالی از لطف نیست که گاهی دادن یک یا چند نوازش منفی می‎تواند عامل تحول و تغییر مثبت فرد هم بشود، مثل اخم یک پدر که به تغییر مثبت فرزندش منجر می‎شود. پس نوازش منفی در مواقعی می‎تواند نقش مثبت داشته باشد و آن چیزی که ضربه‎زننده است، سرزنش و تحقیر است.

 

 

ابولفضل حفیظی بازدید: 1368 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: