وسواس فکری

وسواس فکری

وسواس فکری از نشانه های اختلال وسواس فکری_عملی است

به شما تلفن بزنیم

وسواس فکری، افکار، عقاید یا باور‌هایی است که در ذهن شخص وارد می‌شود و شخص تلاش در جهت جلوگیری از این افکار دارد. افکاری که به فرد اضطراب وارد می‌کند و مکرراً و مصرانه در ذهن تداعی می‌شود و منجر به ناراحتی شخص می‌شود. این افکار معمولاً به شکل تکانه و یا تصاویر ذهنی است که به طور دائم و مقاوم برای شخص و به صورت غیر‌ارادی اتفاق می‌افتد.
زمانی که این افکار در ذهن تداعی می‌شوند، فرد تلاش می‌کند تا این افکار مزاحم را از ذهن خارج کند، یا به این افکار فکر نکند و همین مسأله منجر به اضطراب بالای فرد می‌شود.

1- علل وسواس فکری:

وسواس فکری دو دلیل عمده دارد که عبارتند از:

1-1 ژنتیک:

از علل اصلی وسواس فکری می‌توان ژنتیک را نام برد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان شیوع اختلال وسواس در دوقلو‎های یک تخمکی، به مراتب شایع‌تر از دوقلو‎های دوتخمکی یا خواهر و برادر‎های معمولی است.

1-2 استرس:

اگر ژنتیک را ظرفی برای اختلال وسواس در نظر بگیریم، استرس‌هایی که فرد در زندگی‌اش تجربه می‌کند را می‌توان محتوای این ظرف دانست.
اگر فرد آمادگی ژنتیکی برای داشتن وسواس داشته باشد، در‎صورت تجربه استرس‌های مکرر در زندگی، احتمال بروز وسواس شدت پیدا می‌کند.

2- دسته‌بندی افکار وسواسی:

افکار وسواسی معمولاً در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند:

  • افکار وسواسی بی‎مورد پرخاشگرانه
  • افکار وسواسی بی‎مورد جنسی
  • افکار وسواسی مذهبی و کفرآمیز
  • افکار وسواسی در مورد بیماری

2-1 افکار وسواسی بی مورد پرخاشگرانه:

در این نوع از افکار وسواسی، فرد تکاته‌ها یا تصورات ذهنی نسبت به آسیب زدن به دیگران دارد و به شدت دچار نگرانی نسبت به این افکار می‌شود و گاهاً تلاش می‌کند تا خودش را در موقعیت‌هایی که احتمال آسیب رساندن به دیگران در آن‌ها وجود دارد،  قرار ندهد.

2-2 افکار وسواسی بی مورد جنسی:

در این نوع از افکار فرد تکانه‌ها یا تصورات ذهنی در مورد رابطه جنسی با محارم و غیر‎محارم، همجنس‌گرایی یا تجاوز دارد که منجر به اضطراب فرد می‌شود.

2-3 افکار وسواسی مذهبی و کفرآمیز:

این نوع از افکار وسواسی معمولاً در افراد مذهبی ایجاد می‌شود. افکاری مانند توهین به مقدسات، إعمال رفتار‎های خلاف مناسک مذهبی، که فرد را به شدت مضطرب و نگران از مجازات و عقوبت الهی می‌کند.

2-4 افکار وسواسی در مورد بیماری:

فرد در این نوع از افکار به شدت نگران انتقال بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های جنسی است. ألبته این نوع وسواس صرفاً فکری نیست و فرد به نوعی دچار وسواس عملی نیز می‌شود و از تماس‌های پوستی و بسیاری از موارد دیگر اجتناب می‌کند.

3- تکنیک توجه‌برگردانی:

یکی از راه‌های دور کردن افکار از ذهن، استفاده از تکنیک توجه‌برگردانی است. فرد در این شیوه تلاش می‌کند تا حواسش را به مسائل دیگر معطوف کند تا اضطرابش کاهش یابد.
توجه‌برگردانی شامل موارد زیر می‌شود:
- نام بردن و شمردن وسایل محیط در ذهن
- بازی یا مشاعره اسم
- هجی کردن کلمات
- هجی کردن کلمات برعکس
ألبته باید در نظر گرفت که این یکی از راهکار‎های درمانی است و فردی که اختلال وسواس فکری دارد، بهتر است به متخصصین روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند.

مرکز مشاوره مهرپندار:

مرکز مشاوره مهرپندار با داشتن کادری مجرب و با دانش، همراه شما در مسیر زندگی است. متخصصین روانشناس و روانپزشک در مرکز مشاوره مهرپندار همراه شما خواهند بود در جهت درمان اختلال وسواس فکری. راه‎های تماس با مرکز مشاوره مهرپندار 02126640192 و 02126640194 می‌باشد.

حمید شمسه بازدید: 1383 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: