ریلکسیشین و کاهش افسردگی و اضطراب در زنان

ریلکسیشین و کاهش افسردگی و اضطراب در زنان

اضطراب و افسردگی پدیده ای است که همیشه همه افراد را به دام انداخته است

به شما تلفن بزنیم

 

در این مقاله به ریلكسیشن و كاهش افسردگی و اضطراب در زنان می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، به نقش كلیدی مادران به ویژه در سلامت و بهداشت روان خانواده بسیار توجه می‌كند. بسیاری از روان‌شناسان بر این باورند، ارتباط بین مادر و فرزند است كه سلامت روان كودكان را رقم می‌زند، همچنین با توجه به این مسئله كه اضطراب در زنان بیشتر از مردان است، نه‌تنها سلامت روانی زنان مورد اهمیت واقع می‌شود، بلكه رشد اجتماعی هم به‌عنوان یك مقوله مهم، مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. زیرا افسردگی در زنان، تنها رابطه مادر و فرزندی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، بلكه رشد اجتماعی فرزندان را هم رقم می‌زند و می‌تواند تضمین‌كننده تعامل‌های غیربهینه فرزندانشان، در آینده باشد.
هدف، ارائه تكنیكی است در جهت كاهش اضطراب و درمان بیماری‌های روانی در زنان. آموزش یوگا در جهت كاهش اضطراب زنان شامل تكنیك ریلكسیشن و آسانا همراه با نفس عمیق می‌باشد. سلامت روان و احساس ارزشمندی، مقوله مهمی برای افراد در یك جامعه است و اضطراب، پدیده‌ای بوده است كه همیشه همه افراد را به دام انداخته است. مطالعات اخیر نشان داده است كه 80% بیماری‌های امروزه، ریشه در استرس و اضطراب روانی افراد دارد. اضطراب، حسی ناخوشایند است، احساسی مبهم كه با یك یا چند شاخص فیزیكی، مانند گرفتگی عضلات، سوزش در معده، تپش قلب و كاهش كاركرد دستگاه ایمنی بدن، همراه است.
بیشتر از 150 میلیون نفر در دنیا از اضطراب رنج می‌برند. مطالعات نشان داده است كه سطوح متفاوت اضطراب به چهار عمل اصلی بستگی دارد: سن، جنسیت، تأهل و تحصیلات. می‌توان گفت، افراد جوان‌تر، نسبت به افراد مسن‌تر، زنان نسبت به مردان، مردان و زنانی كه از همسر خود جدا شده‌اند و یا مجرد هستند بیشتر از زنان و مردان متأهل، و همچنین افراد با سطوح بالاتری از تحصیلات نسبت به افرادی كه سطوح پایین‌تری از تحصیلات را دارا می‌باشند، اضطراب بیشتری را تجربه می‌كنند.
بنابراین می‌توان گفت، اضطراب می‌تواند علت اصلی بسیاری از بیماری‌های روانی و فیزیكی در افراد محسوب شده، درضمن بسیاری از مشكلات اقتصادی و اجتماعی مانند سوء مصرف دارو و پرداخت هزینه‌های گزاف آن، اختلاف در خانواده و پیرو آن، نقص در رشد اجتماعی را، در یك جامعه به‌وجود می‌آورد.
تحقیقات نشان داده است، خانواده‌هایی از سلامت روان، آرامش ذهن، توانایی تصمیم‌گیری و تعادل بهینه در زندگی خود برخوردارند، كه سلامت روان در زنان، تضمین آن‌ها بوده كه باعث پیشرفت زندگی آن‌ها در كیفیت‌هایی مانند زندگی، فرزندپروری، همسرداری، و تعامل‌ها شده، كه به پیشرفت جامعه، منجر شده است.
در جهت كاهش پدیده اضطراب، تحقیقات نشان داده كه فعالیت فیزیكی مانند یوگا، هاتایوگا كه شامل حركات آسانا و ریلكسیشن است، بسیار مؤثر واقع شده و هر دو تكنیك را می‌توان به‌عنوان فعالیت‌‌های فیزیكی نام برد، كه موجب آرامش جسمی و روانی فرد می‌شود.

ریلکسیشین و کاهش افسردگی و اضطراب در زنان
تصویر 1- ریلکسیشین و کاهش افسردگی و اضطراب در زنان

از نقطه‌نظر روان‌شناسی، تمرین‌های یوگا، به فرد كمك می‌كند تا بتواند خود را تنظیم كرده و با محیط خود، انطباق و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته، و موجب آرامش ذهن و روح شده و تحریك كورتكس مغز را كاهش دهد. در واقع یوگا درمانی، با تمركز روی حركات یوگا، تنفس، ریلكسیشن و مدی‌تیشن، می‌تواند در جهت كاهش و تسكین فشارهای هیجانی و ماهیچه‌ای، افزایش تمركز، افزایش سطح اكسیژن خون و كمك به دستگاه‌ ایمنی بدن، مؤثر باشد. ریلكسیشن كه بخشی از تمرین هاتایوگا می‌باشد، در كنترل اضطراب، استرس و افسردگی، نقش بسزایی داشته و طبق پژوهش‌های به‌عمل آمده، تأثیرهای مثبت هاتایوگا روی مشكلات روان‌شناسی نیز بسیار قابل توجه است.  آموزش‌های هاتایوگا، روی زنان افسرده با هر سطحی از میزان تحصیلات، تأثیر مثبتی داشته و اضطراب و افسردگی در آن‌ها، به‌طور چشمگیری كاهش یافته است.
این آموزش‌ها، در كاهش اضطراب و افسردگی در زنان متأهل و مجرد نیز، بسیار مؤثر بوده كه در زنان مجرد، بسیار بارزتر بوده است. آموزش هاتایوگا، نه‌تنها در كاهش اضطراب و افسردگی روی روان‌ و ذهن زنان افسرده نقش مهمی داشته، بلكه، نقش بارز خود را روی گرفتگی عضلات هم نشان داده است.

شما می‌توانید در کلینیک روانشناسی مهرپندار به عنوان اولین کلینیک تخصصی درمان‌های نسل چهارم روانشناسی، برای انجام مشاوره و استفاده از خدمات تخصصی تحت نظر همکاران روانشناسی در ارتباط و تماس باشید.

زهرا كرباسيان بازدید: 1290 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • کاربر
    امیر
    1399/2/22

    عالی بود ممنون از نوشته هاتون

قالب:
جنسیت: