روش‎های ترک سیگار

روش‎های ترک سیگار

70% افراد سیگاری تمایل به ترک آن دارند اما تنها 20% موفق‎اند

به شما تلفن بزنیم
پژوهش‎ها نشان داده که 70% افراد سیگاری تمایل به ترک آن دارند، اما چرا این حجم از افراد غالبا ترک ناموفقی دارند؟ تنها 20% افرادی که سیگار را ترک می‎کنند موفق به ادامه رهایی از نیکوتین می‎شوند.

ترک ناگهانی یا ترک تدریجی:

معمولا هیچ‎کدام از این شیوه‎های ترک سیگار به دیگری برتری ندارد. میزان موفقیت ترک سیگار چه به صورت ناگهانی و یا تدریجی بستگی به خود فرد دارد. در ترک ناگهانی، سیگار یک‎دفعه کنار گذاشته می‎شود و در ترک تدریجی در مدت زمان معین (به‎ عنوان مثال 20 روز) میزان مصرف سیگار به ‎تدریج کم می‎شود. نکته بااهمیت اینجاست که ترک سیگار چه به صورت ناگهانی باشد و چه به صورت تدریجی، نیاز است که جزئیات بعدی را در نظر گرفت.

راه‎های جلوگیری از وسوسه:

نیکوتین اعتیادآور است و زمانی که فرد نیکوتین را ترک می‎کند دچار وسوسه و ولع مصرف شدید می‎شود، پس باید برای ترک موفق سیگار در نظر گرفت که چگونه جلوی غول وسوسه را بگیریم. برای مهار وسوسه اولویت اول شناسایی شروع کننده‎های درونی و بیرونی وسوسه سیگار و حذر کردن از آن‎ها است.

1. شناسایی شروع کننده‎های درونی:

شروع کننده‎های درونی به معنای مواردی است که از درون خود فرد شکل می‎گیرد و معمولا منجر‎به عادت مصرف سیگار و یا وسوسه مصرف آن می‎شده است.
از شروع کننده‎های درونی می‎توان به خشم، غم، اضطراب، گرسنگی و احساس تنهایی اشاره کرد.
به عنوان مثال ممکن است شخصی که سال‌ها مصرف سیگار داشته، این عادت مصرفی برایش پیش بیاید که هر زمان دچار احساس خشم و یا اضطراب می‌شود برای مهار این احساس‌ها سیگار مصرف کند و در‎نتیجه اضطراب و خشمش فروکش کند. پس برای مهار وسوسه و ولع مصرف سیگار نیاز است تا یاد بگیرد که دچار احساس خشم یا اضطراب نشود و یا شروع کننده‎های درونی که منجر‎به ایجاد وسوسه می‎شوند را کنترل کند.

2. شناسایی شروع کننده‎های بیرونی:

شروع کننده‎های بیرونی به معنای مواردی که در فضای محیطی فرد قرار دارد و منجر‎به ایجاد وسوسه و یا عادات مصرف می‎شود.
شروع کننده‎های بیرونی هر فرد متفاوت است اما به عنوان مثال می‎توان در جمع افراد سیگاری بودن، بودن در یک حالو هوای خاص، بودن در موقعیت‎هایی که قبلا عادت مصرف سیگار وجود داشته است، خوردن بعضی خوراکی‎ها  یا الکل و... را نام برد.
دوری کردن از شروع کننده‎های بیرونی و درونی برای جلوگیری از ایجاد وسوسه، میزان موفقیت درمان را بالا خواهد برد.

3. استفاده از تکنیک توجه برگردانی در هنگام وسوسه:

افرادی که به دنبال ترک سیگار هستند این مسأله را باید بدانند که در طول زمان ترک دچار وسوسه می‎شوند و زمانی که وسوسه و ولع مصرف به سراغشان آمد بهترین راه برای مواجه با آن استفاده از تکنیک توجه برگردانی است.
دیدن یک فیلم، صحبت با یک دوست، شمارش وسایل اتاق، هجی کردن کلمات از روش‎های توجه برگردانی است.

4. داشتن رفتار جایگزین:

بعضی از افراد که عادات مصرف سیگار دارند در زمان‎هایی خاص سیگار می‎کشند، به عنوان مثال بعد از غذا. می‎توان در زمان‎های خاص رفتار‎های جایگزین داشت، مثل خوردن آدامس و تنقلات، زنگ زدن به یک دوست و... .

5. سیستم پاداش کوتاه‎مدت:

در زمان‎های معین که مصرف سیگار ندارید برای خود پاداش تعیین کنید. به عنوان مثال بعد از گذشت پنج روز که سیگار ترک شد برای خود یک وسیله دلخواه را خریداری کنید.

6. استفاده از روان‎درمانی:

گاهاً نیاز است تا فرد در کنار همه مواردی که ذکر شد از یک فرد متخصص کمک بگیرد تا دوره ترک آسان‎تر و نتیجه آن موفق باشد. درمان‎های روانشناختی فردی و درمان‎های مکمل مانند بیوفیدبک می‎تواند به افرادی که وابستگی به سیگار دارند کمک کند.
 
مرکز خدمات روانشناختی مهرپندار با داشتن کادری مجرب به افراد کمک می‎کند تا ترک سیگار راحت‎تری داشته باشند و قدم در راه سلامت روان بردارند.
حمید شمسه بازدید: 842 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: