کلینیک هنر درمانی

کلینیک هنر درمانی

هنر درمانی می‎تواند خُلق، کیفیت زندگی و فعالیت ذهنی را بهبود ببخشد

به شما تلفن بزنیم

هنر درمانی (Art Therapy)  چیست؟

هنر درمانی رشته‎ای است که در آن با خلق یا مشاهده یك اثر هنری از طریق دریافت و بیان احساسات شخص، برای كمك به او استفاده می‎شود. بر خلاف هنر كه تنها به منظور خلق اثر هنری انجام می‎شود، تمركز هنر درمانی (كه به‎ طور معمول شامل نقاشی، سفالگری، كار با ذغال، مداد ‎رنگی و مواد مشابه است) بر فرآیند خلق یك اثر هنری می‎باشد و فعالیت‎های مقدماتی به كار ‎گرفته ‎شده برای درمان، به خلق اثر و نتیجه حاصل از آن ترجیح داده می‎شود. در این رشته، ممكن است یك قطعه هنری هیچ گاه به پایان نرسد.
یك هنر درمانگر بر‎این باور است كه عمل انجام شده در راه خلق یك اثر هنری، مجموعه‌ای ازفعالیت‌های داخلی را در جهت شركت ‎دادن ابعاد فیزیكی، احساسی و معنوی درمان راه اندازی می‌کند. برای افرادی كه قادر به ایجاد یك كار هنری نیستند، رفتن به موزه و یا نگاه كردن به کتاب‌های هنری نیز می‌تواند مفید باشد. بدون شک، نگاه كردن به آثار هنری باعث نیروبخشی از نظر معنوی و افزایش آرامش می‎شود. انجام فعالیت‌های خلاق با استفاده از مواد و روش‎های هنری-دیداری-شنیداری را هنر درمانی گویند. هدف از فعالیت‌های هنر درمانگرانه رشد هویت، شخصیت و نیز برانگیختن احساس موفقیت درکودکان از طریق ابزارهای ابتکاری خود محور است. هنر درمانی یا روان درمانی هنری مستلزم توجه به نیازهای روانی بیماران، نظیر نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش است و بر‎ همین اساس نیازمند توجه به جزئیات مهارت‎های هنری نیست و فعالیت‌ها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آن‌ها بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار می‌دهد.

تاریخچه هنر درمانی چیست؟

با وجود این كه مردم همیشه احساسات خود را از یك اثر هنری بیان كرده‎اند، هنر درمانی به عنوان یك شغل و رشته درمانی، از سال ۱۹۳۰ به وجود آمد. از‎جمله حوزه‎هایی كه در حال حاضر در بسیاری از اوقات از هنر ‎درمانی به عنوان بخشی از درمان استفاده می‎شود، روانشناسی (کاربرد هنر برای آشكار ‎كردن احساسات نهفته) و درمان فیزیكی (كمك به إعتماد به ‎نفس و توانبخشی) است. روانشناسان كودك و پزشكان خانواده، اغلب به علت این كه كودكان برای بیان احساسات توسط کلمات شرایط سختی را تحمل می‎كنند، از هنر ‎درمانی استفاده می‎نمایند. این رشته همچنین یک جزء حیاتی از فعالیت‎هایی است كه در بسیاری از شیرخوارگاه‎ها و آسایشگاه‎ها یا در موارد نیاز به پرستاری طولانی مدت، مورد استفاده قرار‎ می‎گیرد.

 هنر درمانی چگونه تاثیر می‌گذارد؟

هنر درمانی از طرق مختلف به درمان كمك می‎كند. نخست این كه كیفیت زیبایی شناختی كارهای هنری می‎تواند خلق، نشاط، عزت نفس و آگاهی شخصی بیمار را بهبود بخشد. ثانیاً، تحقیقات نشان داده است كه وقتی افراد در فعالیت‌هایی كه از آن لذت می‎برند عمیقاً درگیر می‎شوند، فاکتورهای فیزیولوژیک مانند ضربان قلب، فشار خون و تنفس آهسته می‎شود. به علاوه خلق هنر فرصتی است تا چشم‎ها و دست‎ها با هم تمرین كنند، بین آن‎ها هماهنگی ایجاد شود و مسیرهای عصبی بین دست و مغز تحریك و تهییج گردد .
از آن جا که هنر درمانی زبانی به غیر ‎از الفاظ دارد، معمولاً در مواقعی استفاده می‎شود كه بیماران با مشكلات فیزیكی و احساسی مواجهند و بیان بیم و امیدها برایشان دشوار است یا نمی‎توانند به راحتی در مورد عصبی بودن و احساسات پیچیده خود صحبت كنند. خلق اثر هنری به افراد كمك می‎كند تا طرز تفكر و احساسی را كه معمولاً توسط ضمیر نیمه-خود‎آگاه پنهان می‎شود، در دسترس قرار دهند .

از هنر درمانی چه توقعی می‎توانید داشته باشید؟

یك هنر درمانگر معمولاً كار خود را با كمك به تیم پزشكان انجام می‌دهد. جلسه هنر ‎درمانی می‎تواند به صورت انفرادی و یا در قالب یک گروه كوچك انجام شود. جلسه درمانی برای افراد بالغ معمولاً یك یا دو ساعت خواهد بود ولی برای كودكان و افراد مسن ممكن است كمتر باشد. یك درمانگر، معمولاً مطالب مورد بحث و ابزار مورد نیاز را آماده می‎كند، مكان راحتی را در نظر می‎گیرد و یك موسیقی آرام نیز به عنوان زمینه به محیط درمان اضافه می‎کند. زمان برای برنامه‎ریزی، اجرا، بازتاب كار و بحث و گفتگو در مورد كار نیز در جلسه لحاظ می‎شود. قبل از آغاز جلسه درمان، درمانگر ممكن است از مراجع بخواهد که در مورد علت تمایل به انجام این درمان توضیح دهد تا بدین ترتیب اهداف او بهتر مشخص شود. یك جلسه یا كارگاه علمی آخر هفته ممكن است همه آن چیزی باشد كه مراجع نیاز دارد. گاهی نیز جلسات منظم با درمانگر برای مدت شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‎کند .

 مزایای درمان با روش هنر ‎درمانی چیست؟

از نظر هنر ‎درمانگران، خلق اثر به تنهایی می‎تواند به طور طبیعی دارای مزایایی باشد. فرایند خلق اثر با بهبود بخشیدن به احساسات، عزت نفس و اعتماد‎ به ‎نفس را تقویت می‎كند .
كاهش استرس نیز یكی از مزایای مهم آن است. تحقیقات نشان می‎دهد كه سركوب احساسات قوی می‎تواند به ایجاد استرس منتهی شود و این استرس قادر است علائم بیماری را تشدید كند. با توجه به این كه هنر درمانی كمك می‎كند كه مردم به ضمیر ناخودآگاه دسترسی داشته باشند و احساسات محصور شده خود را رها سازند، این درمان برای آن‎ها كه از فشار روانی و بیماری‎های ناشی از آن رنج می‎برند، بسیار مفید می‎باشد.
هنر درمانی همچنین برای درمان مشكلات رفتاری استفاده می‎شود و أغلب به عنوان یك درمان فرعی، به روان درمانی خدمت می‎كند. این درمان بسیاری از اوقات در قالب برنامه درمان‎های روانشناختی برای سوء استعمال دارو و الكل استفاده می‎شود.
هنر درمانی برای بهبود بیماران از ضربه‎های شدید روانی و آسیب‎های جدی، أغلب به صورت جزئی مفید بوده است. همچنین هنر درمانی می‎تواند راهی برای ثبت و درک بهتر از تفكر و احساسات افرادی كه بیماری‎های مزمنی مانند پاركینسون و آلزایمر دارند، ارائه دهد.

متخصصین و روانشناسان هنردرمانی کلینیک روانشناسی مهرپندار از افراد توانا و پرتجربه می‌‎باشند. همكاران ما با تجارب، دانش و مهمتر از همه‎چيز تعهد و ايمان كاری خويش، تمامی تلاش خود را جهت رضايت و كسب موفقيت مراجعين خواهند نمود.

 

بازدید: 1420 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: