تلاش کاریکاتوری چیست؟

تلاش کاریکاتوری چیست؟

تلاش کاریکاتوری هر گونه فعل یا ترک فعلی است که به صورت اغراق‎آمیز، تصنعی، نمایشی و گذرا با فراوانی و نرخ بالا انجام شود

به شما تلفن بزنیم

در روابط زوجین یا پارتنر‎ها با هم یکی از موضوعات مورد بحث طرفین چگونگی حل مسأله  و برخورد با آن است. در اکثر مواقع در برخورد با مسائل از مکانیزم‎هایی مثل فرار (گریز)، دلیل‎تراشی، کوچک شمردن مسأله، تسلیم شدن و غیره استفاده می‎کنیم.
یکی از روش‎های ناکارآمد دیگر در حل مسأله تلاش کاریکاتوری یا در متون تخصصی روانشناسی جبران افراطی می‎باشد.
تلاش کاریکاتوری هر گونه فعل یا ترک فعلی است که به صورت اغراق‎آمیز، تصنعی، نمایشی و گذرا با فراوانی و نرخ بالا انجام شود. به عبارت دیگر در تلاش کاریکاتوری فرد به جنبه یا جنبه‎هایی از رابطه متمرکز می‎شود و در انجام آن‎ها به حدی پافشاری و اصرار می‎کند که این پافشاری و اصرار نه تنها باعث رنجش و فاصله بیشتر طرف مقابل در رابطه می‎شود بلکه مشکل را حل نمی‎کند.
همان‎طور که در کاریکاتور یکی از عناصر اصلی تمرکز بر تفاوت‎ها و شاخص‎هایی است که می‎توان در آن‎ها اغراق کرد مثل بزرگ‎تر کردن دماغ بزرگ یک بازیگر مشهور یا تمرکز خاص بر اندام یا قسمتی خاص از تصویر، در رابطه دو‎طرفه افراد هم گاهی این اغراق و تمرکز به وضوح دیده می‎شود.
با ذکر یک مثال از یک مراجع این موضوع ملموس‎تر می‏شود.
مراجعی 28 ساله. آقا. شاغل. مجرد. که رابطه‎ای را از 3 سال پیش با خانمی 26 ساله شروع کرده و در دانشگاه با هم آشنا شده‎اند اما در حال حاضر رابطه به سمت از هم پاشیدن رفته. خانم علت آن را ضعف آقا در مهارت‎های ارتباطی، مهارت‎های مربوط به حوزه مهرورزی و مسائل مربوط به توجه به مناسبت‎ها می‎داند. برخی شکایات خانم عبارتند از: "حسام از اول رابطه تا به حال حتی یک‎بار هم به من نگفته چقدر زیبا شدی یا این تیپ رو دوست دارم یا ندارم" یا "حسام هیچ‎وقت مناسبت‎ها رو یادش نبوده و نیست"، "حسام وقتی بیرون میریم می‎ترسه دست منو بگیره"، "حسام بار‎ها به من گفت سیگار نمی‎کشم و چند روز نکشید اما دوباره با میزان بیشتر شروع کرد".
حسام در طول جلسات مشاوره متعهد به رفع این مشکلات شد اما بعد از چند جلسه یکی از شکایت‎های عمده خانم افراط بیش از حد حسام در اجرای این مسائل و نمایشی بودن آن‎ها بود.
حسام در این مثال اگر‎چه به جای فرار از مسأله یا کوچک شمردن آن یا انکار آن، مسأله را پذیرفت اما برای رفع مشکل از نوع دیگر پاسخ‎های ناکارآمد که همان جبران افراطی یا تلاش کاریکاتوری می‎باشد، استفاده کرد.
برای حل مشکل اگر‎چه رفع نواقص و عیب‎ها غایت اصلی می‎باشد اما با اجرای نمایش تکراری یا بی‎موقع رفتار‎هایی که باید تغییر کنند نه تنها باعث رفع مشکل نمی‎شویم بلکه می‎تواند در رابطه اثر سوء گذاشته و حتی شخص به موردی جدید در رابطه یعنی «قانع کردن به هر قیمتی»، «گول زدن» یا «بچه فرض کرد ن طرف مقابل» متهم شود.

 

 

حمید حقیقت بازدید: 1167 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: