چگونگی ارتباط با همسر

چگونگی ارتباط با همسر

تکنیک ارتباط با همسر توانایی خوب گوش دادن و بازخورد است

به شما تلفن بزنیم

یکی از معضلات زوجین که در اتاق‎های مشاوره مطرح می‎شود، نداشتن مهارت ارتباط مؤثر با همسر می‎باشد. این جملات زیاد مطرح می‎شود: "نمی‎توانیم با هم حرف بزنیم" یا "اولین جمله به دومین جمله می‎رسد دعوایمان می‎شود"، "اصلاً حوصله حرف زدن با هم را نداریم". چه اتفاقی باعث این معضل می‎شود؟

برای ارتباط مؤثر با همسر توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

1.به جای پنهان کردن یا فرار از مسأله و به عبارت بهتر "تغییر در مسأله و مشکل، به تعمیر آن بپردازید". یکی از مهم‎ترین کلید‎های ارتباط مؤثر روش صحیح حل مسأله می‎باشد، مسأله‎ای که بین زوجین ایجاد شده و باعث رنجش آن‎ها شده. در اکثر مواقع افراد در برخورد با مسائل و رنجش‎ها از مکانیزم اجتناب (فرار)، تسلیم شدن یا جبران افراطی (تلاش کاریکاتوری) استفاده می‎کنند. در صورتی که در ارتباط مؤثر بهترین روش در برخورد با مسأله یا رنجش پرداختن صحیح به مسأله می‎باشد. (مراجعه به مقاله روش حل مسأله)

2.مشارکت فعالانه داشته باشیم. در ارتباط مؤثر زوجین باید با هم همکاری داشته باشند. رابطه یکه کار تک نفره نیست. رابطه یک قایق است با دو پارو. یکی از آن‎ها خانم و یکی دیگر آقا می‎باشد. برای جلو رفتن باید هر دو پارو بزنید. پارو‎زدن یکی از آن‎ها باعث چرخش قایق می‎شود. این همان چیزی است که باعث ایجاد سیکل‎های معیوب در رابطه می‎شود.

3.گوش دادن فعال و نشان دادن این‎که قابلیت شنیدن رنجش‎ها، گله‎ها و انتقادات را دارید. در ارتباط مؤثر گوش دادن فعال بسیار مهم است.

منظور از گوش دادن فعال یعنی:

الف) هنگام صحبت با هم حتماً رو به روی هم بنشینید. حواستان به موبایل، روزنامه، تلویزیون -سبزی پاک کردن (کار منسوخ شده در خانم‎ها) جهت مزاح در مثال آورده شد- نباشد.
ب) حین صحبت با هم تماس چشمی داشته باشید. تماس چشمی پیامی که به طرف مقابل مخابره می‎کند این است "من به تو گوش می‎دهم" یا "حواسم به شما هست".
ج) پریدن وسط حرف یکدیگر هرگز نداشته باشید.
د) خلاصه سازی؛ آن چیزی که طرف مقابل در چند دقیقه گفته را در یک یا دو جمله خلاصه کنید. مثلاً "متوجه شدم عزیزم، منظور شما اینه که بهت بیشتر توجه کنم، درسته؟"
ه)پاسخ دادن به همان موضوعی که طرف مقابل مطرح کرده نه چیز دیگر، به عبارتی لطفاً "یکه به دو" نکنید.

4.در پاسخ دادن به رنجش یا مسأله در ابتدا به جنبه‎های مثبت طرف مقابل خود اشاره کنید بعد به جنبه‎های منفی. مثال: "عزیزم تو مرد خوبی هستی. بارها گفتم تو حواست بهم هست، هر موقع بهت نیاز داشتم در دسترس بودی، دست و دلبازی اما...".

 

حمید حقیقت بازدید: 1098 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: