عوامل موثر در شادی

عوامل موثر در شادی

اجزای شادی چیست؟

به شما تلفن بزنیم

به منظور افزایش سطح شادی باید اجزای شادی شناخته شوند. شادی از سه جزء تشکیل شده است. سهم عوامل ژنتیکی تقریباً 50%، سهم شرایط محیطی تقریباً 10% و سهم فعالیت‎های آگاهانه در حدود 40% است. این سه فاکتور اصلی روی سطح دائمی شادی اثر خواهند گذاشت. این سه فاکتور عبارتند از: نقطه ثابت، شرایط زندگی و فعالیت‎های آگاهانه (با نیت قبلی).

1.    نقطه ثابت:

بزرگترین سهم شادی در عوامل ژنتیکی است که این فاکتور را نقطه ثابت می‎نامند. پس سطح معین و ثابتی از شادی از والدین به ارث می‎رسد و موروثی می‎باشد.

2.    شرایط زندگی:

جزء دوم شادی شرایط زندگی است که شامل عوامل ملیتی، جغرافیایی و فرهنگی  منطقه‎ای است که فرد در آن زندگی می‎کند و همچنین شامل فاکتور‎های جمعیت شناسی مانند سن، جنسیت و قومیت می‌‎باشد.

3.    فعالیت‎های آگاهانه:

این سطح دسته وسیعی از فعالیت‎هایی است که مردم انجام می‎دهند یا در فکر انجام آن‎ها هستند. رفتار‎ها و فعالیت‎های فراوانی وجود دارند که افراد برای انجام آن‎ها انرژی صرف می‎کنند. این فعالیت‎ها مستلزم صرف انرژی هستند، یعنی خود به خودی انجام نمی‎شوند. در واقع تفاوت اصلی بین فاکتور شرایط زندگی و فعالیت‎های آگاهانه اتفاقی بودن آن است. فاکتور شرایط زندگی تقریباً تصادفی است، اما فاکتور فعالیت‎‎های آگاهانه در اختیار خود فرد می‎باشد. این بعد نیز خود به سه حوزه تفکیک می‎شود که شامل:

_فعالیت‎های رفتاری مانند ورزش منظم، محبت ورزیدن به دیگران، حضور در اجتماعات،

_فعالیت‎های شناختی مانند توجه به نعمت‎ها و موهبت‎ها، تفکر راجع به امور مثبت در زندگی و

_فعالیت‎های داوطلبانه: مانند تلاش‎های معنادار در زندگی و همچنین تلاش جهت رسیدن به اهداف شخصی می‎باشد.

 

حسن طالبی بازدید: 1050 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: