آموزش جنسی به کودکان

آموزش جنسی به کودکان

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

به شما تلفن بزنیم

با توجه به گستردگی جامعه و پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی انسان‎ها به دنیای آزادتر همه ما نیاز به آموزش‎های خاصی داریم تا بتوانیم زندگی ایمن‎تری داشته باشیم و از سلامت روان برخوردار باشیم.
حتی اگر از تغییراتی که در سطح جامعه رخ می‎دهد هم بگذریم از لحاط سطح رشدی افراد در برهه‎هایی از زندگی نیازمند آموزش می‎باشند؛ یکی از این برهه‎ها دوران کودکی است.
زیگموند فروید یکی از زوانپزشکان مطرح اتریشی مراحل رشد روانی را به این شکل تقسیم بندی کرد: 1) مرحله دهانی ( از بدو تولد تا یک سالگی )2) مرحله مقعدی ( از یک سالگی تا سه سالگی) 3) مرحله آلتی ( از سه سالگی تا شش سالگی ) 4) مرحله نهفتگی ( از شش سالگی تا یازده سالگی) و 5) مرحله تناسلی ( یازده سالگی به بعد ).
در این مقاله تلاش می‎شود تا مرحله آلتی ( از 3 سالگی تا 6 سالگی ) و ویژگی‎های این مرحله و آموزش‎های جنسی لازم برای این گروه سنی شرح داده شود.
کودکان از سن سه سالگی انرژی روانی‎شان و کنجکاوی‎هایشان به سمت اعضای بدن منتقل می‎شود. شاید با کودکانی برخورد داشته‎ید که سولاتی از قبیل اینکه من از کجا آمده‎ام، چطور به دنیا آمدم، چرا با خواهر( برادر، مامان یا بابا ) فرق دارم و ... را پرسیده‎اند و کنجکاوی‎ها و رفتارهایی دارند که در جامعه امروز نیازمند آموزش جنسی به کودکان از رفتاری در آن‎ها شروع می‎کنیم که خیلی شایع است.
خیلی از مواقع والدین نگرانی‎هایی درباره لمس بدن توسط خود کودک دارد. گاها برای والدین سوالاتی مطرح می‎شود که کودک من اعضای خصوصی بدنش را لمس می‎کند، من ( والد ) نگرانم که نکند کودکم خودارضایی می‎کند.
ابتدا لازم است قبل از اینکه آموزش جنسی به کودک داده شود به جزئیات فیزیولوژیکی کودک توجه شود.

آیا امکان خودارضایی در کودکان ( سه تا شش سال ) وجود دارد؟

باید پاسخ داد خیر؛ چون هورمون‎های جنسی در کودکان ترشح نشده است به همین علت خودارضایی در این گروه سنی معنا ندارد. پس چرا کودکان دست به اندام‎های جنسی خود می‎برند، صرفا بخاطر کنجکاوی جنسی.
با علم به دانستن این کنجکاوی جنسی بازهم برای والدین خوشایند نیست که کودکانشان اندام‎های جنسی‎شان را لمس کنند. به همسن علت شروع به تذکر دادن به کودکان می‎کنند. جملاتی مانند اینکه زشته، بده، گناهه، خدا دوست نداره و ... که جزء اینکه کودک حساس‎تر شده و یا در سال‎های آینده زندگی دچار مشکل شود نتیجه دیگری ندارد. پس چکار می‎توان کرد.
از شما می‎خواهم تا تمرینی را انجام دهید. 30 ثانیه به یک فیل صورتی رنگ با خال‎های قرمز فکر نکنید؛ چه اتفاقی می‎افتد، به‎طور معمول ذهن درگیر این موضوع می‎شود. حال با وجود فکر کردن به فیل صورتی رنگ با خال‎های قرمز وسایل اتاق شمرده شود. چه اتفاقی افتاد؟ کدام فکر غالب بود؟ به احتمال زیاد شمردن وسایل اتاق. به‎طور معمول ذهن انسان توانایی انجام دادن دو فعالیت را به طور همزمان ندارد. چه نتیجه ای می‎گیرید؟
اینکه به جای تاکید به کودک که چه کاری را انجام ندهد فعایت دیگری را جایگزین کنیم ، مانند میای باهم دیگه لگو بازی کنیم؛ میای باهم خمیربازی کنیم و ...
اما آموزش جنسی به همین نکته ختم نمی‎شود. برای آموزش جنسی به کودکان نیاز است که حریم خصوصی و بدنی‎شان آموزش داده شود. سن مناسب برای آموزش جنسی ( حریم خصوصی به کودکان ) از سه سالگی است یا اگر کوچکتر است باید کنجکاوی‎های بدنی و جنسی‎اش شروع شده باشد.
برای آموزش حریم خصوصی تفکیک جنسیتی باید وجود داشته باشد. برای کودکان پسر عکس آناتومی انیمیشنی پسر سایز A3 و برای کودکان دختر عکس آناتومی انیمیشنی دختر سایز A3 تهیه شود. و برای آموزش باید از بالای سر برای اندام‎ها به ترتیب با نام بردن علمی و نشان دادن هر عضو از بدن و با تعریف کارکرد فیزیولوژیک آن‎ها برای کودکان شروع کرد تا به اعضای خصوصی رسید. برای اعضای خصوصی بدن نیز باید اسم علمی و کارکرد فیزیوبوژیک ( نه جنسی ) تعریف شود و در کنار آن این جمله که کسی اجازه ندارد به اندام خصوصی بدنت نگاه کند یا دست بزند به جزء مامان، بابا و دکتر در صورت حضور مامان و بابا؛ و تو اجازه نداری که به اندام خصوصی دیگران نگاه کنی یا دست بزنی. و بعد از این توضیحات دوباره اندام‎های عمومی پایین شرح داده شود. به طور کلی فرمول به این شکل است: اندام‎های عمومی، خصوصی و عمومی.
آموزش حریم خصوصی به همین جا ختم نمی‎شود. حریم خصوصی یعنی که اگر می‎خواهید کودک را در آغوش بگیرید یا ببوسید از کودک اجاره بگیرید تا کودک یاد بگیرد که می‎تواند به دیگران نه بگوید و افراد بدون اجازه کودک حق لمس و دست زدن به او را ندارند.
آموزش حریم خصوصی حتی شامل تصاویر و برنامه‎های تبویزیونی مناسب کودکان و به حمام بردن آن‎ها نیز می‎شود. به این معنا که ترجیحا پدر کودکان پسر را به حمام برده و با اندام جنسی پوشیده و برای کودکان دختر مادر با اندام جنسی پوشیده استحمام را انجام دهد.
در صورتی که یکی از والدین توان انجام حمام را نداشته باشند آسیب یا ایرادی به کودک نمی‎رسد فقط باید توجه کرد که اندام‎های خصوصی فرد بزرگسال پوشیده باشد.

آیا باید تفاوت دختر و پسر را به کودکان در آموزش جنسی ارائه داد؟

پاسخ خیر است تا زمانی که این سوال برای خود کودک ایجاد نشده است نیازی به آموزش نیست اما زمانی که کودک سوالاتی همچون من چه تفاوتی با برادر/خواهر دارم یا چه تفاوتی با مامان/بابا دارم و ... باید آموزش داده شود.
برای آموزش تفاوت جنسیتی به کودکان باید عکس آناتومی انیمیشنی پسر و دختر ( ترجیحا سایز A3 ) گرفته شود و در کنار هم قرار گیرد.
در آموزش حریم خصوصی فرمول به این شکل بود عمومی، خصوصی و عمومی اما در آموزش تفاوت جنسیتی باید از شباهت، تفاوت و شباهت‎های اندامی استفاده کرد.
یعنی عضو‎های مشابه بدن ( مانند گوش ) را نام برد و کارکرد فیزیولوژیک آن‎ها را نام برد ( تاکید به کارکرد فیزیولوژیک نه کارکرد جنسی ) و بعد تفاوت‎های اندامی و مجددا شباهت‎های اندامی.

چه زمانی بهتر است که اتاق خواب کودکان از والدین جدا شود؟

جداسازی کودک از والدین هنگام خواب بهتر است سن دو سال نیمگی انجام شود ( قبل از کنجکاوی جنسی و نزدیک به ایجاد دلبستگی ).
سوال مهم کودکانه: من از کجا آمده‎ام؟ من چطور به دنیا آمده‎ام؟
برای پاسخگویی به این سوال بهتر است از خود کودک پرسیده شود که خودت چی فکر می‎کنی، خودت چی می‎دونی؟ و بسته به جواب کودک نیم پله علمی به اطلاعات کودک اظافه شود.
آموزش جنسی به کودکان از حساس‎ترین و بااهمیت‎ترین آموزش‎های لازمه است و باید در نظر گرفت که هر دوره‎ای آموزش لازم خود را داراست. برای درست انتقال دادن مفاهیم و اطلاعات آموزش جنسی می‎توان از روانشناسان و مشاوران مجرب مرکز روانشناختی مهرپندار یاری گرفت تا به سلامت روان خود و دیگران اهمیت داد و در این گام قدم نهاد.

 

حمید شمسه بازدید: 1428 تاریخ: آدرس وب

بزودی با شما تماس می‌گیریم

دیدگاه خود را بیان بفرمائید

  • هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
قالب:
جنسیت: